Gå til hovedindhold

Nyt tilskud slipper håndbremsen for konverteringer

LÆS I DAG: Tænketank: Vi er tæt på den grønne omstilling
Cepos vil effektivisere forsyningen
Elprisen er på højeste niveau i år
Lokalt elnetselskab overdimensionerede kabler for 20 år siden
Entreprenør får flere strakspåbud på fjernvarmeprojekt for Vestforbrænding
Gentofte aflyser fjernvarme til resten af kommunen
Aalborg Forsyning har indviet tre nye elkedler
Hofors formand valgt ind i bestyrelsen for Gate 21

24. jun. 2026
Sofie Karoline Høgedal, Skh@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Altinget:
    Nyt tilskud slipper håndbremsen for konverteringer

    10.000 flere fjernvarmetilslutninger. Det er resultatet af regeringens nye strakstilskud til udfasning af gasfyr, lyder vurderingen fra Dansk Fjernvarmes direktør Kim Mortensen. Det skriver Altinget.

    I sidste uge meldte regeringen ud, at de er klar til at genåbne fjernvarmepuljen og tilføre 300 millioner kroner i 2026. Og samtidig fordoble satsen fra 20.000 til 40.000 kroner for en husstand.

    - Der har været en periode, hvor håndbremsen har været trukket fra politisk side. Nu ser det ud til, at der er kommet et regeringsgrundlag, der for alvor understøtter udfasning af naturgassen. Det sætter vi stor pris på, siger Kim Mortensen til Altinget. 

    Ifølge direktøren er det især den øgede støtte for den enkelte husstand, der vil betyde noget.

    For siden fjernvarmepuljen blev oprettet, er priserne steget markant for kunderne. Og det har fået tilslutningen til fjernvarmeprojekter til at falde.

    *****

    Klimamonitor:
    Tænketank: Vi er tæt på den grønne omstilling

    Ifølge tænketanken Ceri er vi tættere på at omstille vores energisystem, end vi selv tror. For elektrificeringen medfører mindre energitab end med fossile energikilder.

    I 2024 lå det danske bruttoenergiforbrug fra samtlige kilder som olie, gas og vedvarende energi, før den blev omdannet til elektricitet og varme og sendt ud til kunderne på 680 PJ.

    Men ifølge beregninger var det effektive energiforbrug i 2024 på 305 PJ, hvilket er under halvdelen af bruttoenergiforbruget. Det skriver Klimamonitor.

    - Den gode nyhed er jo, at opgaven med at omstille os er langt mindre, end vi går og forestiller os. Det vil faktisk kræve meget mindre energi, fordi energitabet simpelthen er mindre med el end med fossile brændsler. Vi skal bruge mindre energi for at levere det samme, siger Peter Mogensen, direktør i tænketanken Ceri til Klimamonitor.

    Han fremhæver dog to problemer: Først og fremmest at elektrificeringen går for langsomt. Og at problemerne i Energinet gør det svært for virksomhederne at investere i elektrificering.

    *****

    Altinget:
    Cepos vil effektivisere forsyningen

    Tænketanken Cepos mener i en ny analyse, at der er et effektiviseringspotentiale på op mod 12 milliarder kroner i den danske forsyningssektor, som fjernvarme og affald. Ifølge tænketanken kan en gennemsnitlig dansk husstand spare op mod 4.400 kroner om året.

    Det skriver Altinget.

    Ifølge analysechef i Cepos, Otto Brøns-Petersen, skal der gøres op med hvile i sig selv-princippet, da det ikke giver incitament til at effektivisere og kan føre til overinvesteringer.

    I forhold til fjernvarme skal tilslutnings- og forblivelsespligten afskaffes.

    - Man skal selvfølgelig tænke sig om, hvordan man gør det. Det er der ingen tvivl om. Hvis ikke man laver konkurrenceudsættelsen godt nok, så kan man godt risikere ikke at få nogle gevinster, siger han og påpeger, at de foreslår en såkaldt menuregulering, hvor selskaberne skal vælge mellem at køre efter hvile-i-sig-selv-princippet eller, hvis de vil kunne hive et overskud ud at forpligte sig på at være billige. 

    Forslaget får skarp kritik fra energiordførerne hos Alternativet og SF, der mener analysen bygger på gamle og forfejlede oplysninger.

    *****

    EnergiWatch:
    Elprisen er på højeste niveau i år

    https://energiwatch.dk/Energinyt/Energiselskaber/article19419200.ece

    Elpriserne stiger markant Sankt Hans aften og igen onsdag aften, hvor de i spidsbelastningen ventes at nå op mod ca. 7 kr./kWh inkl. afgifter og nettarif, fremgår det af en pressemeddelelse.

    Ifølge Energi Fyn ligger de dyreste timer Sankt Hans aften omkring kl. 20 med 5-6 kr./kWh, mens prisen onsdag aften fra kl. 20-22 ventes at ramme ca. 7 kr./kWh.

    ”Vi ser nogle af de højeste elpriser i år, og de topper både i aften og i morgen aften. Det er en situation, hvor flere uheldige faktorer rammer samtidig,” udtaler Christian Drejer, kommerciel direktør i Energi Fyn, i pressemeddelelsen.

    Selskabet forklarer prisniveauet med kombinationen af varme, lav vind og højt elforbrug, samtidig med at hedebølge i Europa øger forbruget til aircondition og påvirker produktionen fra atomkraftværker.

    Når vind og anden vedvarende energi ikke dækker behovet, er det dyrere kilder som gas og kul, der sætter den fælles øvre pris på elproduktionen.

    *****

    GridTech:
    Lokalt elnetselskab overdimensionerede kabler for 20 år siden

    Mens der skal foretages milliardinvesteringer rundt om i det danske elnet, er der mere ro på i Helsingør. Elnetselskabet Elektrus, der hører under Helsingør Forsyning, valgte i begyndelsen af det nye årtusinde at overdimensionere deres kabler. Det skriver GridTech.

    - Jeg er taknemmelig for mine forgængere og de beslutninger, de tog dengang. Der er nogle, der har været fremsynet, og det nyder vi godt af i dag. Det har vist sig at være en vigtig beslutning, selvom det nok ikke var helt i tråd med forskrifterne, siger energichef i Elektrus, Hans Peter Balle til GridTech.

    Han forklarer, at den største udgift er gravearbejdet, ikke ledningerne. Derfor vurderede man, at besparelsen var så lille, at det ikke ville give mening med mindre kabler, hvorfor de valgte kabler på 240 mm2 – og ikke 150 mm2.

    Hans Peter Balle savner generelt energiplanlægning på nationalt plan. Han fremhæver i øvrigt, at det er en stor fordel, at Helsingør har fjernvarme, hvilket eliminerer varmepumpernes belastning på elnettet.

    Elektrus leverer strøm til omkring 20.000 elkunder.

    *****

    Energy-Supply:
    Entreprenør får flere strakspåbud på fjernvarmeprojekt for Vestforbrænding

    M.J. Eriksson fik sidste år fire strakspåbud fra Arbejdstilsynet som led i anlægsentreprenørens arbejde med at udrulle fjernvarme for bygherren Vestforbrænding.

    Det fremgår af dokumenter fra Arbejdstilsynet, som Energy Supply har fået aktindsigt i.

    Konkret har anlægsentreprenøren fået påbud om at forebygge risikoen for nedstyrtning, sørge for et tilstrækkeligt antal flugtveje og sikre, at en dumper anvendes sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt, viser dokumenterne.

    I en skriftlig kommentar fra Vestforbrænding lyder det:

    - Vi er meget ærgerlige over hændelserne, som vi har været i dialog med M.J. Eriksson om og fulgt op på løbende.

    *****

    NB Forsyning & Klima:
    Gentofte aflyser fjernvarme til resten af kommunen

    - Alle i kommunalbestyrelsen vil gerne have fjernvarme. Vi bliver nødt til at lade være med at udrulle det på grund af økonomien, fordi det er det eneste ansvarlige, og fordi det er det eneste, vi kan gøre. Det siger Jesper Marcus, formand for Klima-, Miljø og Teknikudvalget i Gentofte Kommune, til NB-Forsyning & Klima.

    Kommunalbestyrelsen valgte mandag aften at aflyse en ellers planlagt udrulning af fjernvarme til otte dele af kommunen. Trods en ellers høj tilslutning i området.

    Baggrunden er, at projektet ikke længere er samfundsøkonomisk fordelagtigt. Det viste en analyse fra Niras. Den konklusion blev siden genvurderet af Ea Energianalyse.

    Gentofte Gladsaxe Fjernvarme har også peget på, at den videre udbygning af fjernvarmen er afhængig af ny varmeproduktions- og transmissionskapacitet.

    *****

    GridTech:
    Aalborg Forsyning har indviet tre nye elkedler

    Aalborg Forsyning har indviet tre nye elkedler med en samlet kapacitet på 150 MW. De tre kedler står i Norbis Park, hvor der også er etableret store akkumuleringstanke. Det oplyser GridTech.

    Lasse Olsen, bestyrelsesformand i Aalborg Forsyning, glæder sig over de nye elkedler:

    - Vi bidrager til stabilitet i elnettet, fordi vi kan bruge meget strøm, når der er en overproduktion af det. Det betyder også, at vi alt andet lige får lavere produktionsomkostninger, fordi vi kan optimere produktionen i forhold til elmarkedet samtidig med, at vi sikrer stabil varme til borgerne, siger han.

    *****

    EnergiWatch:
    Hofors formand valgt ind i bestyrelsen for Gate 21

    Susanne Juhl, der er bestyrelsesformand i Hofor vælges ind i bestyrelsen for klima- og miljøpartnerskabet Gate 21.

    Det skriver Energiwatch på baggrund af en nyhed fra Gate 21.

    ”Med den nye bestyrelse styrker vi netop den brede alliance, der er nødvendig for at omsætte ambitioner til konkrete løsninger – både inden for klima, klimatilpasning og robusthed,” udtaler Steen Christiansen, formand for Gate 21 og tidligere socialdemokratisk borgmester i Albertslund, i et opslag på Linkedin.

    Susanne Juhl glæder sig til arbejdet og udviklingen sammen med Gate 21, lyder det i en kommentar til opslaget.

    Sidst opdateret: 24. juni 2026

    Andre klikkede på...